tisdag 13 september 2011

TÄNK VAD EN TIMME KAN GÖRA

MILJÖ-STATISTIK
Genom att vrida fram klockan en timme kan Storbritannien minska koldioxidutsläppen motsvarande den mängd 200 000 bilar släpper ut på ett år. Brittiska 10:10 utnyttjade årets längsta dag för att uppmärksamma sin Lighter Later-kampanj, som går ut på att vrida fram klockorna en timme under hela året, och på så sätt minska hushållens energikonsumtion på kvällarna. En ny studie av Dr Elizabeth Garnsey vid Cambridge University presenterades, och den visar att ett sådant drag årligen skulle minska koldioxidutsläppen motsvarande den mängd 200 000 bilar släpper ut. Den totala elanvändningen skulle minska och dessutom skulle kvällstopparna jämnas ut, då efterfrågan är som störst och de mest koldioxidintensiva kraftkällorna utnyttjas.

MOBIL-TEKNIK
På måndag samlas världsledande aktörer i Göteborg för att i tre dagar diskutera hur trafiksäkerheten påverkas av distraherade och ouppmärksamma förare. Enligt ett pressmeddelande från Chalmers tekniska högskola har forskarnas fokus på senaste året svängt från mobilpratande i sig till hanterandet av våra allt smartare telefoner och visuella störmoment under körning.
Frågorna är högaktuella. Dels med tanke på den exploderande användningen av smarta telefoner i fordon. Dels eftersom de flesta länder har infört någon form av restriktioner mot telefoni i bil, oftast förbud mot att tala i handhållna telefoner. Men sådan lagstiftning skjuter bredvid målet, anser en allt enigare forskarkår, baserat på bland annat en stor amerikansk studie av 27 000 yrkesfordon i verklig trafik.

Att skicka SMS när man kör är till exempel 23 gånger farligare än att köra normalt, säger Trent Victor, som berättar att ny forskning antyder att mobilprat till och med kan höja säkerheten i vissa situationer. Risken med att prata i mobil under körning kommer att debatteras livligt under konferensen. En orsak är att Sverige nu är det enda land i Europa som inte har direkta restriktioner mot telefoni i bil, samtidigt som svenska politiker omprövar sin inställning. Trent Victor menar att det gör Sverige mer öppet för nytänkande och innovativa trafiksäkerhetsåtgärder.
  
Trafikverket, AB Volvo, Volvo Cars, Chalmers och VTI har därför inom SAFER enats om en samsyn i ett gemensamt dokument. Parterna ifrågasätter förbud mot tekniken i sig, telefonerna, som ständigt utvecklas och även kan fyllas med säkerhetshöjande funktionalitet. Man vill istället se säker design av mobil-i-bil-teknik och stöd till utvecklingen av intelligenta säkerhetssystem. Samordnade insatser behövs från en uppsjö aktörer, anser man, för att söka djupare kunskap och tillsammans förebygga risker: fordonsdesigners, trafikingenjörer, väg- och transportsäkerhetsmyndigheter, polisen, motorklubbar, leverantörer och tillverkare av utrustning, standardiseringsorganisationer, förarutbildare, akademiker och andra.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar