onsdag 17 juli 2013

TOUR DE FRANCE



MIN ÄLSKADE TOUR - MÅLGÅNG PÅ SÖNDAG

Som vanligt så har jag följt Tour de France under min semester, ja jag är en cykelnörd fast inte idkar sporten själv. Har dock en racerhoj ståendes i källaren men den är väldigt dammig och står med punkterat framdäck. Varje år efter ett par etapper så funderar jag på att plocka fram den, putsa och pumpa lite och sen sticka ut på någon härligt liten landsväg och bara damma på. Det är grymt skoj! Men jag överlåter det här med cyklingen till Chris Froome (britten som vinner i år) och grabbarna som verkligen kan det, vilka dårar som trampar runt Frankrike (350 mil) på dryga tre veckor. Underbara tävlingar som innehålller allt från tempoetapper där dom kör i en snittfart på 56 km/h i dryga fyra mil, till bergsklättringar på upp till 2000 meters höjd. Läckert!!

Och allt detta kan man följa på Eurosport varje dag tillsammans med Sveriges absolut bästa kommentatorer någonsin, Roberto Vacchi och Anders Jakobsson. Allting varvat med fantastiska helikopterbilder och intervjuer.... världens bästa tv-sports-evenemang helt enkelt ;)
(lyssna på klippet så förstår ni lite vad jag menar hahha)
ps. Klippet är från den brantaste stigningen på det ökända berget Mont Ventoux, och ni kan se total-ledaren Froome i gul ledar-tröja som fullständigt KROSSAR dom uppför, sjukt bra cyklat där

VISSTE NI ATT....
- Den gula ledartröjan en gång har varit ute i rymden
- Första Touren gick 1903 och hade 15 anmälda cyklister
- Tretton svenskar har deltagit genom åren (Gösta Pettersson kom trea 1970)
- Att ca 300 fordon åker före och delar ut miljoner souvenirer efter vägarna
- Att drygt en miljard människor ser eller hör något från loppet under tävlingen
- Att folk campar 2-3 veckor efter vägarna innan cyklisterna kommer för att få de bästa platserna


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar