tisdag 28 augusti 2012

SISTA BILDEN


SMÅCHOCKAD FÖRÅKARE - HÄR KOMMER EN MINI-NOVELL

Idag mötte jag lie-mannen... men som tur var så måste han ha varit bakis, trött eller rent av bara lekfull. På bilden ser ni en "o-övervakad" tåg/bil-korsning, en grusväg, ett krön och grått regnväder. Och vad händer, jo jag är exakt 0,5 sekunder ifrån att bli mosad av ett expresståg i 110 km/h. Läskig adrenalin-kick kan jag säga, snälla kör försiktigt där ute, allting kan hända... när som helst!

Jag svänger av stora vägen och kör uppför grusvägen mot en väntande kund, i radion pratar man om lejon-jakt i London och alla skrattar . Jag ler lite och tänker på hur dumt det kan bli (eftersom dom nu avslöjat att det var en katt). Funderar lite på om jag ska ringa min fotbolls-skadade kille där hemma eller om Hetting just nu står och väntar i Dingle (där vi ska ses över en snabbfika om en kvart). Kollar snabbt reflexmässigt åt höger när jag närmar mig och håller farten uppför backen, och precis när jag ska se åt vänster så hör jag en JÄTTE-TUTA och tittar i backspeglarna... "vad är det, en långtradare, ska jag gasa, har han bråttom eller?"

En millisekund senare inser jag att ljudet kommer från vänster och precis när jag vrider huvudet ditåt så trampar jag reflexmässigt på bromsen och inser i samma ögonblick att det är ett tåg som kommer dundrandes. Gruset rasslar och jag kanar framåt i en tvärnit och stannar ca 60 cm från rälsen exakt när tåget passerar med vrålande signalhorn och bilen gungar till brutalt i vind-draget, sen.... Tystnad!!

Motorn brummar stabilt på tomgång och regnet smattrar på biltaket, jag hör radion men ändå inte, ser efter tåget som bara fortsätter bortåt som om ingenting har hänt och försvinner. Det här var bland det sjukaste jag varit med om, ja just den tanken slår ner som en bomb och ju mer jag smakar på orden ju mer stämmer dom. Jag kunde faktiskt ha dött... tåget spårat ur.... massor av döda. Oh my God!!! Det här var bland det vidrigaste jag varit med om.

Och jag som har varit orolig för mitt jobb framöver.... inte nu längre ;)


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

2 kommentarer:

  1. Titta ALLTID ett par extra gånger. Jag vill ju ha dig kvar..//O

    SvaraRadera