ETHOS, LOGOS, PAHTOS - VAD ÄR DET
Nu blir det en massa läsande här, men försök orka för det är spännande läsning ;)
1. ETHOS – Långvariga
känslor, förtroende, Vi-känsla, visa Entusiasm så att publiken verkligen
förstår att du bryr dig om dem och deras behov. Något som dessutom är av största vikt är att du visar dig KOMPETENT!
(Lite svårt om du är svensk men det är en klar skillnad mellan att vara
en besserwisser och att vara kunnig och ödmjuk. Genom att se människor i
ögonen och visa dig intresserad och berätta saker för dem som kan vara
till nytta samtidigt som du förklarar på ett sätt som gör det enkelt att förstå så visar du att du har omtanke om din publik.
Tänk
bara på de tillfällen du besökt din doktor. Han är en auktoritet som
får gratis ethos när han sätter på sig läkarrocken men det är inte
förrän han verkligen lyssnar till dig som du känner förtroende och
verkligen lyssnar till hans råd.) Det är även Ethosargument när du
hänvisar till andra kända auktoriteter som folk har förtroende för men
var då försiktig så du inte väljer en auktoritet som är tvivelaktig för
då kan du skada ditt eget ethos. Låt åhörarna förstå att du kan oerhört
mycket om ditt ämne så att de kan känna förtroende för dig. Ursäkta dig aldrig!!
2. LOGOS
– Förnuftsargument. Dessa argument vädjar till publikens egen förmåga
att resonera och dra slutsatser och de kan också handla om saken i sig.
Dessa argument finner du inom följande sökplatser: Nytta, Hälsa &
Trygghet, Heder, Genomförbarhet, Kontroll – Självständighet.
Om du vill övertyga din publik om att det du säger håller för närmare granskning kan du hänvisa till statistik, (OBS! tänk på att det kan ge mer att jämföra statistik med något då statistik inte säger så mycket i sig självt, se till att vara uppdaterad! Gör alltid en extra kontroll av dina källor och berätta för din publik var du fått informationen från). Du kan använda sig av vittnesmål, (ögonvittnen – helst flera, experter som verkligen är kända för att vara experter, citera från media), jämförelser, induktiva och deduktiva resonemang. Se mitt tidigare inlägg om Dålig argumentering för det är lätt att göra missar här!
Om du vill övertyga din publik om att det du säger håller för närmare granskning kan du hänvisa till statistik, (OBS! tänk på att det kan ge mer att jämföra statistik med något då statistik inte säger så mycket i sig självt, se till att vara uppdaterad! Gör alltid en extra kontroll av dina källor och berätta för din publik var du fått informationen från). Du kan använda sig av vittnesmål, (ögonvittnen – helst flera, experter som verkligen är kända för att vara experter, citera från media), jämförelser, induktiva och deduktiva resonemang. Se mitt tidigare inlägg om Dålig argumentering för det är lätt att göra missar här!
3. PATHOS – Kortvariga känslor som spelar på åhörarna känslor och som oftast används för att motivera dem till något.
Eftersom känslor får människor att reagera mer än logik så är det
alltid bäst att börja med de logiska argumenten för att sedan avsluta
med känsloargument. Glöm inte bort att de logiska argumenten för
även om du är en skicklig talare och lyckas skapa en härlig stämning
hos dina åhörare så kan de komma att känna sig lurade när de vaknar upp
från känslotillståndet du skapar om de ej har en massa logiska argument
att stödja sig på. (Tänk bara på hur skickliga men luriga försäljare
à la Pathos kan få folk att köpa vad som helst och sedan ångrar sig
kunden djupt. Försäljaren som tänkt på både Logos och Pathos bygger upp
en känsla för varumärket och dess kvalitet vilket kommer få kunden att
istället känna sig nöjd och återvända även om varan är dyr.)
Vilka känslor kan du vädja till?
Medkänsla,
att hjälpa utsatta grupper, eller varför inte djur och natur som
riskerar utrotning? Vi reagerar alla på bilder och sorger människor
upplever. Tänk så många människor som engagerade sig och försökte bistå
med hjälp under tsunamikatastrofen för några år sedan. Många har
fadderbarn i andra länder och ger pengar till Läkare utan gränser, Amnesty, WHO, Rädda Barnen mm.
Detta visar att dessa känslor är mycket starka så om du vädjar till dem
måste du vara aktsam så att du hjälper, inte utnyttjar dina åhörare. Du som talare har ett ansvar!
Fruktan för
katastrofer, sjukdomar, (Cancer– skänk pengar för det kan hända dig i
motsats till barncancerfonden som visar på hur gott just dina pengar har
gjort och det vädjar till dig att fortsätta ge), fruktan för säkerhet
kräver aktion från åhöraren.
Ilska
över något i samhället som du vill få din publik att regera mot. Tänk
på Émile Zolas öppna brev ”J´accuse” (Jag anklagar) som publicerades i
den franska dagstidningen L’Aurore den 13 januari 1898. Zola
vände sig i brevet till Frankrikes president Félix Faure och tog
ställning för den judiske officeren Alfred Dreyfus som blivit dömd för
högförräderi. Det ledde till att folkopinionen reagerade och till sist
blev den oskyldigt anklagade mannen fri.
Glädje – Humor,
få din publik att slappna av och skratta så kan du lättare övertyga
dem. Du kan skoja om det mesta men akta dig för att stöta dig med din
publik. Svensk reklam är mycket mer inriktad på humor än i Sydeuropa
vilket kan vara bra att tänka på om du vill övertyga dina nya
affärspartners i Italien eller Frankrike. Vad skänker människor glädje?
a.) Nöjen b.) Variation c.) Sex
Stolthet över
a.) Tradition b.) Framgång c.) Erkännande
a.) Tradition b.) Framgång c.) Erkännande
Nyfikenhet
är ett också ett bra känsloargument som skapar pathos. Det kan du göra
genom att väcka nyfikenhet för nya kulturer, resor till intressanta
platser och varför inte program om kända personer.
Hopp.
Kan du skänka människor hopp om att något de trott vara omöjligt kan
bli en verklighet har du lyckats ge dem ett hopp om något positivt, en
förändring till det bättre.
För att lyckas med Pathosargument, (känsloargumenten), måste du först och främst tro på vad du själv säger så att du utstrålar entusiasm och engagemang.
När
du har hållit ett tal och gett dem ethos, logos och pathosargument så
kan du avsluta med att stegra känslorna till en klimax och det kallas Amplifikation.
(Vill du chocka åhörarna och få dem att reagera kanske du väljer att
börja med amplifikationen genom att ge en livlig illustration som får
dina åhörare att reagera kraftfullt känslomässigt). Du lyckas bäst med
detta om du använder dig av ett specifikt exempel som publiken ömmar för,
ex. reklamen om den ensamma flickan som växer upp hos sin mormor i
Afrika. Mormodern oroar sig över hur det kommer att gå för flickan när
hon växer upp… skänk pengar… eller pensionsreklamen om individerna som
möter sig själva som gamla. Om du har sparat väl kan du ha en trevlig
ålderdom. Denna argumentation lyckas bäst om åhörarna kan identifiera sig med exemplet.
Jag hoppas dessa tankar skall hjälpa dig att förstå vikten av balansen mellan ethos, logos och pathos för
att du skall lyckas väl med dina framföranden, oavsett om det gäller
att övertyga dina kollegor i styrelserummet, samla in pengar för något
behjärtansvärt ändamål, ge människor hopp eller om du vill sälja en
vara. Det viktiga är att du är ärlig för din inre övertygelse kommer att stråla ut från dig. En extra varning gällande Pathosargumenten; Utnyttja inte människors känslor!! Tänk på att människor är smarta och att de kan tänka själva. Känner de sig lurade kommer de inte att tro på dig i fortsättningen oavsett hur fina logosargument du presenterar.
"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar