BILEXPERTEN - "MILJÖBILEN ÄR I PRAKTIKEN DÖD"
Vid
årsskiftet införs regeringens nya miljöbilsdefinitioner som bland annat
utgår från bilens vikt. Regeringen hoppas kunna minska andelen bilar
som får fordonsskattebefrielse i fem år och branschen säger att
"miljöbilen är i praktiken död".
Miljöaktuellt har tidigare skrivit om regeringens ändrade miljöbilsdefinitioner som börjar gälla från och med årsskiftet.
Bilens vikt får en avgörande betydelse för vilka bilar som klassas som
miljöbilar. Den gällande utsläppsgränsen på 120 gram co2/km slopas och
istället gäller 95 gram co2/km för bilar av genomsnittlig europeisk
tjänstevikt - 1372 kg. Tyngre bilar får släppa ut mer, och lättare bilar
mindre. Etanol- och gasbilar får en utsläppsrabbat på 57 procent
jämfört med diesel- och bensinbilar.Svenska Dagbladet förklarar idag hur man räknar ut om en bil klarar de nya gränsvärdena. För att räkna ut en bils nya gränsvärde genomför man följande ekvation - bilens tjänstevikt minus 1372 (genomsnittlig europeisk tjänstevikt) multiplicerat med 0,0457 plus 95. För en Toyota Prius blir det nya gränsvärdet till exempel 97. Eftersom Toyota Prius enligt Toyota släpper ut 89 gram co2/km så klarar bilen den nya definitionen.
"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar