måndag 27 april 2009

BADELUNDA

Tvärnit när jag letade efter en plats att avnjuta min nerpackade smörgås på, för jag passerade något som såg som rena Stonehedge. Stannade upp några minuter och forskade lite.
Badelundas skeppsättningar är två av Sveriges största och man tror att det är gravar som rests för att hedra en hövding som dött i fjärran land. Men man kan även ha använt dem som kultplatser, eller större fester innanför stenarna.
Anundshög har även Sveriges största gravhög (står uppe på den och fotar), nio meter hög och 64 meter i daiameter. Troligvis byggd runt 600-1000 e kr, och man gjorde den på ett lerlager där man brände den döde och täckte sedan med tonvis med sten.
1788 försökte några drängar plundra graven men när de hamnade mitt i stenröset så gav de upp, hålen fylldes igen så sent som på 1970-talet.
Nä nu välter jag säkert något här snart, lika bra att åka innan det händer något. Vi hörs snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar