lördag 14 september 2013

SISTA KUNDEN

 
SÅ VAR DET DÅ ETT FAKTUM - JAG HAR GJORT MITT

Efter dryga fem år som föråkare så var det nu över, och det svider något GRYMT!!
Begriper fortfarande inte riktig varför det gick som det gick men men.... jag har i alla fall jobbat på trots beskedet om "arbetsbrist" för flera månader sen och levererat det jag ska. Men idag tog det alltså slut och det blev ju också som det blev.

Jag stannade till på en öde skogsväg söder om Mjölby efter ett kundbesök, hällde upp en kopp kaffe ur den medhavda termosen och knappade in dom absolut sista kund-koordinaterna på min GPS. Såg att det var nitton minuter dit och att vägen var den där vanliga krokiga grusiga och smutsiga vägen. Den som man aldrig får uppleva om man inte jobbar som föråkare (eller bor där). Ringde ett snabbt samtal hem till min flunsa-sjuka sambo som låg däckad där hemma och berättade att "nu kommer jag snart hem" och släppte sen sakta upp kopplingen... this is it!

När jag anländer till adressen så visar det sig vara till en gård där anmälaren bor och han är inte hemma. Men hans gamla pappa kommer fram och säger att det ligger några kilometer bort och att det är ok att jag åker dit och tittar. Det är hans gamla gård och den står nu och bara förfaller, han orkar inte jobba mer där och har gett upp det hela, han har gjort sitt... "precis som jag" tänker jag och känner hur cirkeln sluts. Vad passar väl bättre liksom, mitt sista kundbesök, på en gård som precis nyss har fått sin dödsdom.

Jag stannade där en en bra stund och bara gick omkring lite, vemodet är bra jävla tungt ibland så är det bara. Och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad som flög igenom mina huvud där och då men jag besparar er den läsningen, ni får se fram emot mina memoarer. Funderar redan på en titel "Mitt liv på en stiftelse", "Föråkare försvann" eller helt enkelt "Jag ville, men fick inte".

Men som sagt, här är några bilder från mitt sista gårdsbesök... men först ett långt och tråkigt väg-klipp från sista resan, men det var passande på något vis ;)























"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

5 kommentarer:

  1. Först vill jag tacka dig Limpan för alla fina inlägg här på "Bloggen". Sen ska jag säga, att även här rullar det nu en tår på min kind. Jag startade allt detta för 7-8 år sedan. Vi/ni har utfört ett JÄTTE jobb och det största CSR-arbetet i norden. Synd bara att jag/vi hos oss inte fattat detta samt att det finns inget utfört eller pågående miljöarbete som är större än det ni/vi utfört.
    Så med tårar på mina kinder önskar jag er föråkare en bra framtid och jag vet att ni kommer att lyckas i livet.
    För ni som är så bra, kan inte misslyckas.

    Lill Chefen och Vännen..//Ove

    SvaraRadera
  2. Tack :( Och jag har i alla fall fått en vän för livet i dig Ove, och är det någon som överhuvud taget har brytt sig om oss så är det ju verkligen du. Så självklart önskar jag även dig lycka till framöver och glöm inte mig om du hittar på något nytt och spännande ;) Här har du en lojal och pålitlig kille som offrar sin arm för rätt arbetsgivare... kram Ove

    SvaraRadera
  3. Grabbar och tjejer, ni som har påbörjat resan med att göra Sverige till ett av världens renaste lantbruk har gjort det så bra. Tråkigt att att man inte kommer i mål men var sak har sin tid och fokus förändras över tid i stora organisationer utan att man ser konsekvenserna av det.

    Tack för ett utmärkt jobb och jag hoppas att någon annan tar stafettpinnen framöver så att målet kommer att uppfyllas, VÄRLDEN RENASTE LANTBRUK. Tack också för allt som jag har fått lära sig när det gäller miljöarbete.

    En som var med och drog igång projektet. / kent

    Limpan, det har varit en fröjd att titta på dina bilder och läsa din text.......

    SvaraRadera
  4. Tack Kent, och utan dig så hade ju bloggen aldrig funnits om man säger så ;)
    Saknar tiden som var (och dig), men så är det ju alltid när klockan stannar. Håller med dig och hoppas på att de som jobbar kvar med det hela fortsätter att sträva efter "Världens renaste lantbruk". Vi har plogat fram vägen för dom så nu är det bara att se till att hålla den farbar... lycka till alla!

    SvaraRadera
  5. Jag kan med all säkerhet säga att det var det bästa jobb jag haft.
    Fått se hela Sverige, träffat trevliga bönder och inte allra minst sett till att vi fått renare lantbruk.
    Vi har PÅ PLATS hjälpt bönderna med att lösa problem hur de skall bli av med gifterna och på så sätt lättat många samveten.

    Vi har jobbat med genomtrevliga chefer som gjort allt för att vi skall trivas och göra ett bra jobb. Vi har haft frihet under ansvar att lägga upp vårt arbete.
    Det är med vemod jag ser slutet på detta nyttiga och trevliga jobb. Jag tror aldrig att jag kommer att få ett bättre jobb än detta i framtiden.

    Ett speciellt tack till Ove och Kent ( LF ) som i samarbete med Lasse ( HSR ) sett till att vi kunnat genomföra detta.

    Nu återstår endast drygt en månad sedan får vi se vad framtiden har att erbjuda.

    // Hetting

    SvaraRadera