fredag 22 januari 2010

STATISTIK-NÖRD DEL 1


Fredag och ledig dag, kan det bli bättre? Så jag kokade lite kaffe på morgonen och utan att veta om det så hade jag tankat hem SCB:s nya publikation, och två timmar senare vid köksbordet så hade jag plöjt igenom en massa intressant läsning. Statistik-nörd som jag är, älskar SCB ;)

- Visste ni att...
- antalet nötkreatur har sjunkit med 377.000 djur från 1980 fram till nu (46%).
- antalet får har ökat med 133.000, och svin minskat med 40%.
- det finns 5,5 milj höns, 1195 st per hönsgård, och att det 1980 var bara 250 st.
- åkerarealen har minskat med 196.600 hektar på 17 år (281.000 fotbollsplaner)

Ja det var bara några små siffror, men jag ska inte trötta ut er idag med mer fakta. Men man kanske kan sammanfatta det hela med att vi äter mera kyckling, att folk inte orkar klippa gräset utan köper ett får istället, och att det spelas mera fotboll i Sverige. Jag återkommer nästa vecka med "onödigt vetande del 2", så håll ut hehe.... TREVLIG HELG PÅ ER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar