onsdag 26 september 2012

SAKTA NER


 HASTIGHETEN I TÄTORT BÖR SÄNKAS - VISAR FORSKNINGAR

Visste du att om vi hade en fartbegränsning på 30 km/h inne i tätorterna så skulle dödsrisken ligga på nära noll, men att det redan vid 50km/h är tjugo gånger så stor risk för att dö eller skadas allvarligt i en bilolycka. Dessa siffror har trafikforskare vid Lunds universitet kommit fram till och du kan läsa mer om det HÄR.

Personligen så känns det mer som om att det inte är hastigheten som är den stora faran, utan hur vi agerar i trafiken. Både som bilförare, fotgängare eller cyklist. Det finns ingen empati för fem öre bland alla trafikanter idag, utan det är djungelns lag som råder på många av våra gator, Stockholm absolut värst så klart. Men att komma fram till en lösning i den frågan känns som ett jätteprojekt och värt ett nobelpris anser jag.

Tre enkla tips till dig om hur du får allting i trafiken att kännas så mycket bättre, använd blinker, visa hänsyn och accelerera inte allt du kan vid varje stopp. Tänk om ALLA gjorde det, vilken härlig resa det skulle bli ;)

Men det kan ju även smälla ute på landsbygden, eller vad sägs om den här lilla händelsen utanför Hammerdal uppe i Jämtland.
Den främre bilen har blivit påkörd bakifrån efter att ha svängt vänster utan att signalera sväng.
- Varför gav du inte tecken att du skulle svänga?
- Tecken? Vaddå för jävla tecken?Je bor ju hen,je!


FYRTIO IDIOTERS BORTFÖRKLARINGAR:
# Den andra bilen kolliderade med min, utan att förvarna mig om dess avsikter.
# Jag kolliderade med en stillastående lastbil som kom från andra hållet.
# Killen befann sig över hela vägen. Jag var tvungen att väja ett antal gånger innan jag träffade honom.
# Jag körde ut på vägen, tog en titt på min svärmor, och körde över vägrenen.
# För att undvika kollision körde jag på den andra bilen.
# Kon gick emot bilen. Efteråt fick jag veta att hon inte var riktigt klok.
# En lyktstolpe for mot min bil och skadade den på två ställen.
# Jag omtalade den andra idioten vad han gick för och fortsatte.
# En geting kom in i bilen och när jag hade försvarat mig gick bilen i diket.
# Jag körde min lastbil över Västerbron och skadade den kvinnliga mopedisten med en utstående lem.

# Det fanns en mängd åskådare, men inga vittnen.
# Jag anser att inget av fordonen kan klandras, men om någotdera skall klandras, så var det det andra.
# Den andra föraren ändrade sig plötsligt, så det fanns ingenting annat att göra än att köra på honom.
# Vittnet kallade sig själv för gentleman, men jag tror att det är riktigare att kalla honom för garageföreståndare.
# När jag försökte döda en fluga så körde jag på en telefonstolpe.
# Jag hade kört i 40 år när jag somnade bakom ratten och orsakade en olycka.
# För att undvika att träffa kofångaren på bilen framför, körde jag på fotgängaren.
# Min bil var lagligt parkerad när jag backade på det andra fordonet.
# En osynlig bil uppenbarade sig från ingenstans, körde på min bil och försvann.
# Jag sa till polisen att jag var oskadd, men när jag tog av mig hatten upptäckte jag att jag hade en sprucken skalle.

# Jag var säker på att gamlingen inte skulle hinna till andra sidan vägen när jag körde på honom.
# Fotgängaren hade ingen aning om vilket håll han skulle springa så jag körde över honom.
# Jag såg en saktfärdig, ledsen äldre man när han studsade av min motorhuv.
# Den inderekta orsaken till olyckan var liten man i en liten bil med en stor käft.
# Jag kastades ur bilen när den lämnade vägen. Jag blev senare funnen i ett dike av några kor.
# Telefonstolpen närmade sig. Jag försökte väja ur dess väg när den träffade fronten på min bil.
# Jag somnade vid ratten och vaknade på sjukhuset
# Min fru hade tvätt på tisdagarna och när jag återvände hem fick jag vindrutan och två tänder utslagna.
# Min passagerare uppförde sig storartat. Han varken grep tag i mig eller yttrade ett ljud och förebyggde därigenom en än större olyckshändelse.
# Jag sammanstötte med ett stationärt träd.

# Min man mådde illa, så det gällde att få tag i en annan man.
# Jag hörde en signal och träffades plötsligt bakifrån. En dam sökte uppenbarligen köra om mig.
# Jag återvände hem men tog fel på hus och törnade emot ett träd, som inte finns på min tomt.
# Mitt enda vittne är den som körde på mig och hans historia stämmer inte med min.
# Lastvagnen stoppade och jag stoppade, lastvagnen startade och jag startade men så stoppade lastvagnen utan att jag stoppade och då träffades den bakifrån.
# Jag vet inte vems felet var och vi båda fumlade, tvekade och kolliderade.
# Den döde kom cyklande från vänster.
# För två månader sedan hade jag besök av insp. L som förresten var en mycket trevlig man. Men jag vill nu meddela att jag inte fått min reglering ännu.
# Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen.
# Motparten körde på min bakdel så min fru fick ont i halsen.


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar