söndag 13 oktober 2013

FÖRSTA RESAN


MIN FÖRSTA FÖRÅKAR-RESA - BOLLNÄS, GÄVLEBORG

Satt nyss och sorterade lite i mitt rese-arkiv och insåg att min allra första resa som föråkare gick till Nordanstig och sedan ner till trakterna av Bollnäs, närmare bestämt Mödänge, Finnfara och Alfta. Minns hur jag efter en massa besök på dagen stupade i mitt lilla enrums-kyffe för en femhundring på "Grand Hotell" i Bollnäs med kläderna på och fick sitta och sortera papper och registrera på datorn sent på kvällen. Begrep inte alls vad jag hade gett mig in på egentligen, jag hade ju haft en trygg tillvaro som projektledare inne på ett kontor mitt i Stockholms city men tvingades 2008 välja mellan föråkeriet och en tråkig kontorstjänst... ja det blev som det blev och nu satt jag där ensam, hungrig, smutsig, helt vilse, och funderade på vad fan jag hade gjort för val. Haha, ja jag skrattar när jag minns det, och jag gjorde det också när jag till slut kröp ner i sängen och försökte somna till raggarnas dunkande bilhögtalare utanför på torget. Jag hade valt så jävla rätt!

Med facit i handen så ångrar jag inte en sekund, även om jag kanske hade haft mitt jobb kvar nu om jag inte hade "sadlat om" då. Men jag tror inte jag skulle trivas där inne i faktiskt, känns lite väl akademiskt för mig nu för tiden. Jag kanske berättar mer när jag har slutat ;)
Hur som helst, vilka resor man har varit med om ojojoj, och det som började med Nordanstig slutade fem år senare i Östergötland strax söder om Mjölby. Och då har jag hunnit med i stort sett hela Sverige. Jämtland, Skåne, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Gotland, Småland, Västernorrland osv osv osv. Det har varit en fantastisk resa helt enkelt, och jag räknade lite snabbt fram att jag....

... har besökt över 3.000 lantbruk 
... haft runt 15.000 kundkontakter
... åkt Sverige runt i över 20.000 mil
... kört in nästan 400 ton farligt avfall
... saknat min familj över 500 nätter
... har på mina besök sett till att vi tex har samlat in runt 800.000 liter spillolja, 60 ton bekämpningsmedel, och runt 3.000 bil/traktorbatterier. Och runt 3.000 ton metallskrot.
(med reservation för små felberäkningar)

Ruggiga siffror, eller hur!
Men nu är det alltså över, slut, finito... jag har gjort mitt i detta miljöarbete och ser nu fram emot nya spännande uppdrag. Men oj vad jag kommer att sakna mina kunder, resor, upplevelser och min lilla "pärla" förstås :) Och oj vad konstigt det känns att inte behöva packa sin resväska varje söndagskväll, och nu kan jag äntligen plocka ur min necessär som har hängt startklar inne på tjottahejti i fem år. Bittert, vemodigt, ledsamt och egentligen klantigt av vissa, men samtidigt skönt att det är över, det har varit en lång lång resa....














"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar