tisdag 25 maj 2010

ÄLVARLEBY

Det här är föråkare Lasse Dahlin, och han ska inte till officersmässen, dags för kvällsbön kanske? Nja, vi sammanstålande i Älvkarleby och tog sedan en lång-promenad runt forsen, fiskarna och den lokala puben. Så det blev en liten min-foto-safari på vägen dit....


Fullt påsläpp kan man säga, överfylld Dal-älv som bara tryckte på och måste fram. Mäktigt brus även nu när man kommig "hem" till rummet igen, det låter som konstant åska i bakgrunden. Det blir ju lätt att somna ikväll liksom, NOT!


"Monk on the Rocks", låter som en grogg. Men det var tydligen en stackars munk som slängdes ner i forsen efter det att han förstört fiskredskap, och Älvkarlebyborna fick böter efter det att han påträffats på "Munk-klippan". Hårda bud, att tjäna Gud!


Sommaren 1937, hände en annan sak på just "Munk-klippan". En dyng-full officer vaknade uppe på klippan en morgon, efter det att man släppt på allt vatten. Han hade svalkat sig på morgonkvisten i några vattenpölar på botten efter en blöt fest med befälen, och stupat uppe på klippan efter det. Snacka om ÄGD!



På tal om "ägd", här sover jag inatt. Och hade jag varit tio centimeter längre så hade jag fått snarka med böjda ben, snacka om trångt liksom. Och som inte det vore nog. På andra sidan väggen ligger Dahlin, och väggen är inte mer än 1,5 cm tjock... hoppas han inte är dålig i magen hehe. Nä imorgon måste jag härifrån känner jag, men det värsta är att ta mig f** ALLA hotell är fullbokade här uppe. Så det kan bli en lååång dag och färd imorgon... med orden "ingen övertid!!!" klingandes i skallen.

Sov gott på er ;)

ps.

1. Passerade Fagerviken idag. Och jag minns Lillen väldigt väl, som dog alldeles för ung, 52 år.

2. Det isländska askmolns-utsläppet är 300 miljoner ton tungt, lika med 14.000 finlandsfärjor.

3. Det tog nästan tre timmar att ta sig in till Sthlm i morse från Norrtälje. Tråkigt för dom ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar