måndag 13 februari 2012

BÄSTA OVE

 
 
DAGENS NAMN - GRATTIS OVE

Ove, eller Owe, är ett mansnamn med danskt ursprung och användes fram till 1800-talet främst i Skåne, men blev sedan vanligt i hela Sverige. Namnets betydelse är omtvistat, i Danmark menar man att det har samma ursprung som Åge/Åke, medan man i Sverige oftast hävdar att det har sitt ursprung i det fornnordiska Agh - egg, men det kan även ha sitt ursprung i ordet agi- oro, fruktan.

ps. Kanske inte lika rolig läsning hehe....
Ove var ett modenamn på 1940-talet, och idag får knappt några barn namnet annat än som andranamn. 31 december 2005 fanns det totalt 37 071 personer i Sverige med namnet, varav 10 919 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 99 pojkar namnet, varav 1 fick det som tilltalsnamn.


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

2 kommentarer:

  1. Tack för att du kom ihåg mig på min dag. Sen vill jag säga att vi är runt trehundra stycken i landet som heter "Ove Jansson" På Hitta.se är vi 265 & på eniro är vi 316 stycken. Jag har haft en önskan att vi som heter som jag skulle åka iväg till något ställe där man bara säger sitt namn för att komma in där man beställt bord t.ex. Lek med tanken att det står hundra Ove Jansson och säger att jag har ju bokat bord/rum/mat mm. Skulle nog skapa en del problem.
    Så man ska nog bara ha det som en vision. För handen på hjärtat, skulle du vilja vara med då. Vet inte vid närmare eftertanke om det skulle vara så lyckligt.
    Om man tar det ett steg till och vi klonar oss alla i gänget. Lek med tanken att det skulle finnas 100 stycken Hetting/Slawomir/Almen och lilla jag på samma ställe. Vilken plats eller stad skulle klara av det, så det är väl bäst att det är som det är.
    Till sist vill jag tacka igen och vi ses imorgon i Örebro mina vänner..//Ove

    SvaraRadera
  2. HUNDRA OVE JANSSON?? På samma plats vid samma tidpunkt, vilket drag hehe. Jag ser fram emot den dagen faktiskt ;)

    SvaraRadera