torsdag 16 februari 2012

JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD


UPPDRAG GRANSKNING - OCH "RABATTFYLLAN"

Jag vet inte om ni såg gårdagens "Uppdrag Granskning" på SVT, men det gjorde jag och det gjorde mig riktigt riktigt förbannad. Det handlade om drogpåverkade förare som gång på gång stoppas av polisen på våra vägar, och det var som om det hela var taget ur en Kalle Anka tidning. Vart är svenska rättssamhället på väg, man kan ju faktiskt börja bli liiiite orolig. Orkar du så kan du se hela programmet HÄR.

Så tragiskt att det här över huvudtaget excisterar, jag kan inte begripa hur fan det är möjligt att vissa tex kan ha 70 åtalspunkter varav hälften är rattfylleri, men ändå gå fria. Dom bara fortsätter, och en vacker dag möter DU eller JAG dom på en landsväg bara för att "lagen" inte orkar bry sig. Lås in dom, hur svårt kan det vara. Förlåt men jag blir så äcklad av hur slappt och arrogant allting är nu för tiden, bara för att man är kriminell och ett hopplöst fall så är det ok liksom.... grrrrr.

Expressen


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

2 kommentarer:

  1. Det du skriver här ovan är inte någon bra beskrivning av verkligheten - och jag ska berätta varför: Samtliga de personer vilkas rattfyllor diskuteras i detta TV-program har belastningsregister av det tyngre slaget. Det är självklart så att polis och åklagare INTE agerar på ett sådant sätt att de med automatik för talan för rattfylleri mot en kille som förekommer under mer än 100 avsnitt i belastningsregistret. Vad man i stället MÅSTE göra är att man väntar till den dag då man kan gripa samma kille i en bil, med tre kilo amfetamin i bilens bagageutrymme. När väl detta händer så döms killen till 10 års fängelse. Han är därmed "ute ur leken" för ett bra tag framåt och tillgången på narkotika har åtminstone tillfälligt hämmats. Om samhället skulle agera på motsatt sätt - det vill säga alltid "gå till Tings" (även med relativt sett mindre saker) - så skulle detta få helt kontraproduktiva följder. Om du tänker efter så inser du att det är precis så här det ligger till.

    SvaraRadera
  2. Nä det klart det handlar om lite mer "udda" individer, men jag håller inte med om att vi ska vänta tills dom grips med 3 kg knark i bilen. Det är dårar på vägarna, och jag vill ha bort dom därifrån NU. Rattfyllor är inga "mindre saker" anser jag, fråga dom som har blivit av med barn eller respektive i sådana relaterade olyckor så får du höra. Men jag förstår precis vad du menar ;)

    SvaraRadera