torsdag 4 mars 2010

UPPTINAD



Klockan 06.00 i morse så stod jag inne i en tvätthall och tinade upp kärran, den var helt ner-isad efter nattens snöstorm. Jo det är liksom lite småruggigt väder där jag bor just nu (IGEN!!!) och hela bilen knakade när jag till slut lyckades backa igenom en meterhög snödriva. Faktum är att ett psykbryt närmar sig i rasande fart, hur mycket mer snö kan det egentligen komma? Var är mina vårtecken, krokusar, tofsvipor, snödroppar, starar, en fluga, ett par bara ben. VAR?

Annars blir det en del besök nu på förmiddagen, och sen ner till Hallstahammar för leverans till bortglömda bönder och tömning av bil. Undrar just när man kommer hem inatt? Om man nu ens kommer hem, för det är ju just detta som är lite av charmen med att vara föråkare... you´ll never know!

Känner mig lite som Fantomen just nu förresten, halsduken högt upp och huvan på. Vilket fick mig att tänka på just den där seriefiguren, och visst stämmer det om man ser till de ordspråk som kretsar kring honom.

Att vakna i mörkret och se en Föråkare - en fasa för onda lantbrukare.
Den som ser Föråkaren utan gasmask dör en fasansfull död.

Det finns nätter då Föråkaren lämnar landsbygden och går på stadens gator som en vanlig man.
Då Föråkaren frågar svarar man.
Då Föråkaren rör sig står blixten stilla.
Då Föråkaren är vred darrar lantbrukaren.
Föråkaren har tio älgars styrka.
Föråkaren har tusen ögon och tusen öron.
Föråkaren smyger tystare än bondkatten.
Föråkaren vilar först då det farliga avfallet är borta.

Föråkaren är hård mot de hårda.
Föråkarens röst isar blodet

... och min favorit. Du hittar aldrig Föråkaren - Han hittar dig!

Dålig humor, eller hur haha. Eller så kanske man ska ta och trycka upp ett gäng t-shirts med dessa ordspråk hmmmm

2 kommentarer:

  1. Hur kan du låta bilen bli så kall, så kall. En föråkarbil ska ju stråla som en sol :)

    SvaraRadera
  2. Eller hur, men är det under minus tio hela tiden och 15-20 sekundmeter så fryser det liksom på. Värsta vintern ever eller?
    Hörde hela dagen att det vräkte ner i Roslagen, men i Sthlm/Eskilstuna och Västerås så sken solen. Im livin in hell!

    SvaraRadera