onsdag 14 november 2012

JULKLAPPSTIPS 2012


KLIMATVARDAG TIPSAR - JULKLAPPSTIPS 2012

Deltagarna i Klimatvardag 2012 delar här med sig av sina julklappstips, jag fick en pdf-fil av en sjukskriven Ove men det gick inte att länka upp den här så jag klippte och klistrade lite. Håll till godo.
Förresten, vem vet, det kanske kommer en föråkare-julklapps-tips-önskelista framöver.

Ps. det är inte "jag" som nämns i texten, det bör kanske påpekas ;)



Presenter som inte fyller skåp och lådor!
- ”Presentkort” på hembakat bröd, bullar, kakor, tårtor eller något annat som mottagaren kan beställa av dig när hen önskar eller middagar/fika som även kan avnjutas i sällskap.
- Upplevelser – ge barnbarnen som vuxit upp i stan, en vistelse på en 4H-gård, en utflykt med tillhörande fika eller besök på restaurang, bio, utställning eller museum.

Praktisk hjälp i vardagen. 
- Presentkort på t ex fönsterputsning, barnvakt för en kväll, renoveringshjälp, utflykt med resesällskap, trädgårdshjälp.
- Biocheck med tillhörande barnpassning till småbarnsföräldrar.
- Cykelreparation om du är duktig på att fixa cyklar...

- Något smarrigt ekologiskt – kanske kan det väcka mottagarens nyfikenhet på ekologiska livsmedel!
- Medlemskap i tex STF så har man rabatter på trevliga vandrahem och även på tåg. Medlemskap i någon vandrarförening för att sedan följa med på deras olika vandringar som de har flera i veckan, eller vilken annan förening som helst – då både gör man mottagaren glad och stödjer även föreningen som med fler medlemmar får bättre ekonomi att arrangera bra aktiviteter.



Gör nytta för en tredje part!
- Gåvor till t ex Läkare utan gränser eller SOS Barnbyar
- Gåvokort finns bland annat på Rädda Barnens hemsida (www.rb.se) ”Förra året gav jag ett gåvokort för malariamedicin till mina föräldrar och ett rent-vatten-kit till min moster. Mycket uppskattat av min familj samtidigt som jag räddade en liten bit av världen och inte bidrog till överkonsumtion!” Hos UNICEF hittar man till exempel vätskeersättning, vaccin eller skolmaterial som kommer till de som behöver det bäst! http://unicef.se/gavoshop”http://unicef.se/gavoshop


Klimatsmarta prylar
- Second hand, vintage och begagnat – där finns de mest originella prylar oavsett stil och smakriktning eller ålder på mottagaren!
- Klädbyte: ”Jag och min syster rensar garderoben inför julen och byter med varandra. Ibland är en av våra kusiner också med. Min syster och jag har dess - utom barn i samma ålder och de ärver kläder och leksaker av varandra. Hur bra, praktiskt och klimatsmart som helst!”
- Lästa böcker som fortfarande ser fina ut kan bli en bra gåva.
- Fina tygrester och sidenband kan man slå in klapparna med. Alternativt en tygpåse man själv har sytt och som kan användas vid inköp efter jul.


Gör det själv!
- Kroppsskrubb/insmörjning. Fixa en glasburk med lock, som inte rostar om du har den i duschen. Burken ska vara så stor att du lätt får ned fingrarna. Du behöver ekologiskt råsocker, ekologisk olivolja och eterisk olja med doft/funktion efter tycke och smak. Fyll på olivolja över råsockret så att det täcker. Droppa i eterisk olja efter eget tycke.
Slå gärna in presenten med tidningspapper, skriv vers och knyt band om!”
- Gör godis och dela ut till nära och kära.


Jag skulle ge bort mig själv! 
Först skulle jag ge ett par supersnygga och miljövänliga designåtervinningspåsar till min syster och min pappa. De sorterar ingenting idag och har ruskigt dåliga argument för att slippa: det är krångligt och jobbigt att sopsortera och det är inte bra för miljön att köra iväg skräpet till återvinningsstationen (fastän de kör förbi där för jämnan i andra ärenden). Sen skulle jag visa dem vad och hur man sorterar i påsarna. Efter det skulle jag följa med dem till återvinningsstationen ett par gånger för att hjälpa dem att komma igång. Skulle jag lyckas få dessa inbitna sopsorteringsmotståndare att börja med återvinning, så skulle jag fortsätta att ge bort mig själv och min kunskap (som jag har skaffat mig genom projektet) i julklapp/present till andra som har samma dåliga argument. :-)

God jul!


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar