måndag 31 december 2012

HEMRESAN


FÖRÅKAREN HEMMA IGEN - ALLA KAN SLAPPNA AV

Det blev tyvärr dags att åka hem alldeles för fort men har man en liten polis i familjen som jobbar på nyårsafton så har man. Så det var bara att packa upp kärran och styra söderut med löfte om att komma tillbaka i påsk så klart. Och vilken resa det blev sen... även om jag rankar upp-resan som tuffare. Men det blev riktigt tufft dom första trettio milen. Spöregn och ett par plusgrader på morgonen till skillnad från dom tjugo minus som rådde för bara några dagar sedan, hade gjort vägen bitvis till rena is-banan och man satt och lyfte fram bilen i mil efter mil. Men annars var det ju så klart plogad väg efter nattens snöfall för är det något man kan här uppe så är det att sköta vägarna, klockrent! E4:an blev en strid mellan förare, skidåkar-turister, smuts, regn och idioter. Gissa om det var skönt att få landa hemma i soffan efter ungefär nio timmar vid ratten (igen).

Förresten, det hände en liten liten sak på hemvägen som helt enkelt får sammanfatta mitt 2012. Att jag avslutar på det bästa sättet jag kan liksom....  För med risk för dikeskörning så räddade jag idag livet på en liten frusen, uppburrad Domherre (fågeln alltså hehe) genom att istället för att göra köttfärs av den med mina feta dubbdäck, girade jag snyggt och passerade lätt kanande över henne med ett hjulpar på var sida, SWOSCH!! Och i backspegeln såg jag sedan när den lyfte mot himlen, och banne mig om hon inte vred på huvudet och gav mig en slängkyss med ena vingen... var jag inte liiiite snäll i år i alla fall då ;)  Sensmoral: Vi lever alla bara en gång, var rädda om er i trafiken 2013!


Dags för avresa...

Is, is och åter is i dryga fem regniga mil till Hoting

 Härlig vinterväg vid Backe

 Slask och salt ner mot Ramsele/Viksjö

 Sandat i zick-zack ner mot Sundsvall

Obligatoriskt depå-stopp vid DollarStore Sundsvall


Och lite McDonalds på det

Stress och hets på E4:an vid Gävle

Nattsvart efter Uppsala

 Och neonljus vid infarten till Norrtälje....


"Legere et non intelligere neglegere est - Att läsa och inte förstå är att inte läsa" Tack för att du besöker och läser föråkarbloggen, välkommen åter ;)

1 kommentar:

  1. Välkommen hem och ett Gott Nytt på er också..//Ove

    SvaraRadera